vrijdag 21 november 2014

Illustratie Beeldrijm


Opdracht 3 van de cursus analoog en digitaal illustreren: een illustratie met beeldrijm. Wanneer je Beeldrijm googled kom je vooral voorbeelden uit de fotografie tegen maar het kan ook heel goed in een illustratie.
Illustrator en grafisch ontwerper Tang Yau Hoong heeft hier prachtige voorbeelden van, je vindt ze hier.

Als onderwerp kregen we mee; de reis of reiziger zonder vertrek, oftewel 'Staycation'. Die twee elementen moesten terug komen in de illustratie en als het ware een worden maar wel afzonderlijk herkenbaar. In het geval van mijn illustratie, de was die gedaan wordt en dobberen op de oceaan in een zeilbootje dat de vorm van een wasmand heeft. Op de achtergrond een oer Hollands tafereel.

Eerste schets

Golven met houtskool
Na mijn ideeën geschetst te hebben, heb ik de vormen van de zeilboot en de huisjes uit zwart papier gesneden en ingescand. Daarna kregen ze een kleur of structuur met kleur. De waslijn is getekend op gewoon papier en bewerkt met enkel kleur. De golven heb ik met houtskool getekend op papier en uitgevaagd, ingescand en met de magic wand geselecteerd en een andere kleur gegeven waardoor je het vlekkerige effect krijgt. Tot slot de lucht zijn stukken masking tape geplakt op papier en ingescand vullen met kleur en voilà!

Structuur lucht: goudkleurig masking tape geplakt op papier ingescand

Wat ben ik blij met de technieken die ik leer tijdens de cursus. Ook het associëren en bedenken hoe de illustratie wordt, alle ideeën die je hoofd in vliegen, ik vind het een heerlijk proces!

More ideas than time!

❤️

The third assignment of my course analog and digital illustration; 'Staycation' the traveler or journey without leaving. We had to rhyme those two images in to one illustration.

After sketching my first idea, I cut the shapes of the boat, houses and mill from black paper. I scanned them and gave them color and texture. After that I drew the clothes line and the waves. 
The waves I drew with charcoal and rubbed it a little bit. Then I selected the waves with the magic wand in photoshop and filled them with color.
The sky I made with masking tape, scanned it and filled it with color. 
I love what you can do with an illustration in Photoshop, endless possibilities 





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen