vrijdag 15 augustus 2014

Gehaakt rokje


Ik heb het zo getroffen met twee dames waar ik mijn haakprojecten op kan uitproberen. Vooral de oudste leent zich er graag voor. Het laatste dat ik voor haar haakte was dit rokje. Het was nog best lastig om een goed en leuk patroon te vinden.
Uiteindelijk vond ik dit patroon op de blog van haken en meer. Dit patroon heb ik als uitgangspunt genomen. 



Ik haakte het alleen in het rond in plaats van met een voor en achter kant. Ik begon met een ketting van 108 lossen maar eigenlijk was dat aan de grote kant voor een maat 110-116, daarna haakte ik twee toeren vasten en 1 toer stokjes vervolgens weer een toer vasten. Toer 6 begon ik met 1 vaste in de eerste vaste van toer 5, 3 stokjes in volgende steek ( dus groepje van 3 in de vaste van toer 5), vaste, 3stokjes in 1 steek etc. tot ik de gewenste lengte had bereikt. Onderaan een randje van vasten en de laatste toer een schulpen randje.
Omdat de bovenkant net iets te wijd was voor mijn 'dunne dametje' heb ik een leuk lint door de rij met stokjes bovenaan gehaald en kan het rokje mooi afgesteld worden op de gewenste maat (ook handig als jongste dochter het rokje straks wil overnemen dat is altijd maar weer afwachten ;-)



                            ❤️

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen